De monumentale Nieuwe Watertoren in Zandvoort die deze week is gekraakt moet zo snel mogelijk worden ontruimd. Kraken is een misdrijf dat het meest fundamentele recht van personen – namelijk eigendom – schaadt, aldus de JOVD Kennemerland.

De Nieuwe Watertoren is in 2001 grotendeels afgebrand en sindsdien zijn er veel partijen geweest die, tot op heden echter tevergeefs, het iconische gebouw willen renoveren. Intussen is het gebouw nog verder verloederd. De drie krakers die de tussen 1949 en 1951 gebouwde toren hebben gekraakt zijn naar eigen zeggen ‘wanhopige woningzoekenden’ en zijn niet van plan op korte termijn te vertrekken. Inmiddels is het aantal krakers opgelopen tot 10.

“Een bizarre situatie”, constateert Lars van der Veldt, voorzitter van de JOVD Kennemerland. “Enerzijds onderschrijf ik de behoefte aan voldoende en betaalbare starterswoningen. Anderzijds moet kraken op geen enkele manier worden getolereerd.” De VVD-jongeren wijzen erop dat kraken in 2010 ‘eindelijk’ als misdrijf is gekwalificeerd en dat hier niet te makkelijk over moet worden gedacht. “Men moet niet voorbij gaan aan de heftige gevolgen die het kraken heeft voor de direct en indirect betrokkenen. In dit geval belemmeren de krakers de kansen op een succesvolle herontwikkeling van het boegbeeld van Zandvoort”, aldus een JOVD-lid dat anoniem wil blijven.

De liberale jongeren wijzen er ook op dat met het kraken van een pand vaak criminaliteit gepaard gaat. “De gemeente zou er goed aan doen een duidelijk standpunt in te nemen en de kraak sterk af te keuren”, aldus Van der Veldt. De JOVD Kennemerland spoort de eigenaar van de watertoren aan aangifte te doen en Justitie het pand te laten ontruimen