De Amsterdamse galeriehouder Michiel van Eyck, bekend door het verkopen van verboden boek Mein Kampf, is door VVD-jongerenorganisatie JOVD uitgeroepen tot Liberaal van het Jaar 2014. Van Eyck kreeg de prijs wegens zijn principiële strijd voor de vrijheid van meningsuiting en tegen overheidscensuur.

JOVD-voorzitter Tom Leijte: “Michiel van Eyck is met succes in verzet gekomen tegen de poging van de overheid om de verkoop van Mein Kampf te bestraffen. Hiermee heeft hij aangetoond dat het verbod volstrekt achterhaald is. We kunnen waanideeën als die van Hitler beter in de openbaarheid bestrijden dan ze wegdrukken naar duistere hoeken van de samenleving.”

De kersverse Liberaal van het Jaar ziet de prijs als ondersteuning van zijn standpunt. Van Eyck: “Het is geen taak van de overheid om te bepalen wat mensen mogen lezen. Objecten en teksten uit het verleden moeten niet verboden of weggestopt worden, maar moeten dienen als lesstof voor de toekomst."

De Liberaal van het Jaar is een prijs die jaarlijks door de JOVD wordt uitgereikt aan een persoon die zich heeft ingezet voor belangrijke liberale kernwaarden. In 2009 kreeg ook cabaretier Hans Teeuwen de prijs dankzij zijn strijd voor de vrijheid van meningsuiting. Andere winnaars zijn onder meer Alexander Pechtold en Gerrit Zalm.