De plaatsing van de kolossale steunbetuiging aan Charlie Hebdo van de jongerenorganisaties van VVD, PvdA en GroenLinks op Den Haag Centraal Station is niet zonder slag of stoot gegaan. JOVD, JS en DWARS wilden uit solidariteit met de Franse satirici een omstreden cover van Charlie Hebdo, waarop de profeet Mohamed weergegeven wordt, herplaatsen. Geen enkele exploitant van digitale schermen wilde daar echter aan meewerken.

De drie voorzitters verklaren: “Omdat de vrijheid van meningsuiting zo onder druk staat, was het nodig om een krachtig statement te maken: het grootschalig verspreiden van de cartoon die de satirici van Charlie Hebdo het leven heeft gekost.”

Er was echter geen enkele exploitant van digitale schermen in de publieke ruimte te vinden die daaraan mee wilde werken. Exploitanten van borden in de Nederlandse treinstations en de metrostations van Amsterdam en Rotterdam weigerden allemaal mee te werken. De voorzitters van JOVD, JS en DWARS stellen: “De exploitanten waren allemaal te bang om de prent van Charlie Hebdo te plaatsen. Dit bewijst dat de terroristen in Parijs hun doel bereikt hebben: angstzaaien en zelfcensuur. Dat is extreem gevaarlijk”

De omstreden cover geeft de profeet Mohamed weer met de uitspraak “100 zweepslagen als u niet sterft van het lachen”. Omdat geen enkele exploiteur met de politieke jongeren in zee wilde gaan hebben zij ervoor gekozen om een minder omstreden steunbetuiging aan Charlie Hebdo te plaatsen. Zelfs deze prent werd door een aantal exploitanten alsnog geweigerd. “Het is onbegrijpelijk dat zelfs deze steunbetuiging, die onmogelijk beledigend kan worden opgevat, op veel plaatsen geweigerd wordt,” stellen de jonge voorzitters.