Juli 2015 - Het is stil aan de overkant

Het is stil aan de overkant

Voorafgaand aan het schrijven van dit stuk, wilde ik mijzelf eerst goed inlezen. Op Google tikte ik ‘Bartenbrug’ in, waarna ik op een link van het Brabants Dagblad klikte. Ik kreeg het dossier van de Bartenbrug voor mijn neus. In het dossier kwam meteen naar voren dat de Bartenbrug al sinds 4 juni 2012 is afgesloten. Talloze artikelen zijn er al over geschreven. Ik klikte 3 keer op ‘toon meer artikelen’ en kwam uit bij het 36e en daarmee laatste artikel wat nog op de website van de krant staat. Blijkbaar zijn eerdere artikelen niet meer te lezen. Een enorme hoeveelheid artikelen, in slechts 9 maanden tijd… Dat er hier iets speelt is duidelijk. Ik scan het artikel van 3 februari 2014 ‘Bartenbrug, icoon van de onkunde’. Ze schrijven: ‘8 vruchteloze jaren, talloze fouten, 6,3 miljoen gemeenschapsgeld, meerdere projectleiders, schadeclaims en een gesneuvelde wethouder. Wat is hier misgegaan?
      Inmiddels is de Bartenbrug het onderwerp van vele acties en discussies. ROOD, de jongerenpartij van de SP probeert met een ludieke actie protest te maken tegen het verkwanselen van gemeenschapsgeld, waarmee ze een punt hebben naar mijn mening. Ze hebben een spandoek opgehangen met daarop de tekst: ‘Van deze miljoenen hadden we ook échte bruggen kunnen slaan’. Ook zij slaan de plank mis, net zoals de gemeente bij de Bartenbrug. Het spandoek is namelijk niet leesbaar, omdat het grotendeels is weggewaaid. Woordvoerder van ROOD, Jeffrey Pennings, laat later op de dag weten dat het spandoek beter bevestigd is, maar al snel lijkt het spandoek meer op een vlieger dan op een geslaagde actie.
      Uiteindelijk komt er dan toch een brug, een noodbrug, de tweede al. Nadat de Kikvorschen de Oeteldonkse variant van de Bartenbrug, Achter het Verguld Harnas hebben geopend met hun bruglied ‘Bridge over the River (Kw)Aa(i)’ wordt deze echte noodbrug ook op ludieke wijze geopend door carnavalsvereniging De Stiefels. Humor blijven de Bosschenaren gelukkig houden!
      Er zijn echter ook mensen die minder hard om het mislukte project kunnen lachen. Tientallen ondernemers ondervinden nadeel van de problemen rondom de Bartenbrug die alsmaar op zich laat wachten. Tientallen ondernemers vragen dan ook terecht een schadevergoeding aan. Tot op de dag van vandaag is de gemeente voor zover bekend 330 duizend euro kwijt aan schadevergoedingen aan ondernemers. Meer dan een ton daarvan werd betaald aan Arriva, aangezien hun bussen moeten omrijden vanwege de problemen met de brug. Deskundigen brachten een rapport uit waarna is besloten om door te gaan met de bouw van de Bartenbrug. Inmiddels wordt de fiets- en voetgangersbrug bij de Bartenbrug versterkt met ijzeren platen, omdat de oude bedekking versleten en rot was.
      Ondanks het feit dat ‘Project Bartenbrug’  een falend project is geworden, besluit de gemeente nog een brug aan te leggen. Deze brug, de Paleisbrug, blijkt ook al snel miljoenen duurder uit te vallen dan begroot. De gemeente heeft blijkbaar wel geleerd van de fouten die gemaakt zijn bij de Bartenbrug. In hun begroting is namelijk rekening gehouden met eventuele tegenslagen en is een buffer begroot. Deze buffer is echter niet groot genoeg, waardoor alsnog één miljoen bij de 17,6 miljoen euro opgeteld moet worden. Experts Bert Snijder, hoogleraar staalconstructies aan de Technische Universiteit Eindhoven, en Jaco Reusink (adviseur bruggen van de gemeente Rotterdam) stelden vast dat de brug volgens het huidige ontwerp niet veilig te maken is. Het stadsbestuur besluit een arbitragezaak tegen ProRail te starten over de Paleisbrug. Het gaat dus weer mis met een brug in Den Bosch.
      Misschien moet de gemeente maar besluiten om een eenvoudige brug te gaan bouwen als dit blijkbaar niet lukt. Ze cancelen het project, ontbinden het contract, stellen BAM aansprakelijk en beginnen helemaal opnieuw. De gemeente heeft nog niet alles betaald aan BAM. De Bartenbrug wordt afgebroken en de gemeente neemt het verstandige besluit om een eenvoudigere brug te bouwen. De 5,75 miljoen euro aan kosten worden afgeschreven, weggegooid geld dus. De nieuwe, simpele brug moet 3,9 miljoen euro gaan kosten, maar de gemeente is verwikkeld in een juridisch gevecht met BAM. Over en weer liggen claims op tafel.
      Ik vraag mijzelf af hoe de gemeente, maar ook het aannemersbedrijf BAM dit hebben kunnen laten gebeuren. Daarnaast ben ik benieuwd hoe de gemeente dit zo snel mogelijk wil gaan oplossen, aangezien er momenteel veel ondernemers lijden onder al het geklungel. Op zijn minst is meer transparantie vereist bij het verkwanselen van zoveel gemeenschapsgeld. Ten slotte, wie zijn de betrokken ‘deskundigen’ bij het uitgebrachte rapport waarna werd besloten om de bouw voort te zetten en waarom ging het tóch mis?

- Rogier van Dam
(Algemeen Bestuurslid Politiek JOVD 's-Hertogenbosch e.o.)