De gemeente Utrecht bracht woensdag naar buiten regels in te voeren waardoor het moeilijker wordt panden om te bouwen tot studenten- en starterswoningen. "Belachelijk," reageert voorzitter Juliëtte van Gilse van de Utrechtse JOVD, de jongerenorganisatie van de VVD: "Hiermee vergroot je de bestaande kamertekorten en werk je illegale woningverhuur in de hand."

Als sinds jaar en dag kampt de stad Utrecht met grote woningnood. Zeker voor studenten en  starters is de vraag vele malen groter dan het aanbod. Nu al is de gemiddelde wachttijd voor een studentenwoning 10 maanden, zo blijkt uit onderzoek van woningcorporatie SSH. "Zo moeten studentenwoningen straks verplicht opslagruimte voor fietsen hebben. Dat zegt niets over de bewoonbaarheid van een kamer en is een typisch voorbeeld van doorgeslagen regelzucht," aldus voorzitter Van Gilse.

“Het vergunningsstelsel in Utrecht om panden geschikt te maken voor studenten is veel te bureaucratisch. Met deze regels gaat de situatie van kwaad tot erger. Het huidige systeem is al veel ingewikkelder dan in andere studentensteden, zoals Amsterdam”, aldus voorzitter Juliëtte van Gilse. Daarnaast ergert zij zich eraan dat studenten blijkbaar niet welkom zijn in Utrecht: "Utrecht is een studentenstad. Dit houdt de stad levendig, hoogopgeleid en concurrerend. We moeten studenten in onze armen sluiten en niet wegpesten," besluit Van Gilse.