De organisatie van de UIT-dagen maakt nieuwe studenten monddood. De bijna vierduizend studenten die tijdens de introductiedagen meedoen mogen niet met de pers praten, zo werd hen duidelijk gemaakt.

Daarnaast probeerde de organisatie de jongerenorganisatie van de VVD, de JOVD, weg te sturen tijdens de parade.  De voorzitter van de JOVD Utrecht, Tess van Emst, is woedend. ,,Wij vinden het belachelijk dat er een paradekar wordt toegelaten tijdens de UIT-dagen, maar dat de UIT-commissie blijkbaar dacht dat het gepast was om tijdens deze parade ons van deze activiteit buiten te sluiten. Dat terwijl wij er gewoon voor betaald hebben en andere politieke jongerenorganisaties wél aanwezig mochten blijven. Ze denken dat ze heer en meester zijn in de stad!", briest Van Emst. ,,We zijn uiteraard gewoon gebleven."

Barbecue

Voor deze krant was het ook bijkans onmogelijk interviews met de aankomend studenten af te nemen. Alle jongeren waren door de organisatie uitvoerig geïnstrueerd om niet met journalisten praten. Slechts enkelen wilden iets over hun persoonlijke situatie zeggen, echter alleen met goedkeuring van de woordvoerder Michiel van Beers van de UIT-organisatie. Die laat weten na alle kritiek het beleid tegen het licht te houden. ,,Dat doen we ook dit jaar." Hij laat weten dat studenten 'uiteraard' wel hun persoonlijke mening mogen geven aan journalisten. ,,Maar ze mogen niet namens de UIT-commissie spreken."

Volgens Van Beers wilde de JOVD een barbecue organiseren en was de jongerenorganisatie daarom niet welkom. ,,We maken wederzijdse afspraken en als een van die partijen die niet nakomt verzoeken wij hen vriendelijk om weg te gaan."